1. Overføring av produktinformasjon med tilhørende EPD-nummer mellom to leverandører i EPD-basen
Ved flytting av et produkt registrert i EPD-basen med tilhørende informasjon og EPD-nummer, må nåværende leverandør skriftlig bekrefte følgende til EPD-basen: EPD-nummer, GLN, firmanavn som produktinformasjonen skal flyttes til, samt dato for overføringen. Tradesolution vil da overføre produktinformasjonen med tilhørende EPD-nummer til ny leverandør på oppgitt tidspunkt.
I forkant av denne prosessen, må «ny» leverandør avklare med nåværende leverandør om produktinformasjonen med tilhørende EPD-nummer og eventuelle bilder, kan flyttes.
- Om flytting er i orden, gjennomføres prosessen ihht punkt 1
- Ved eventuell uenighet mellom partene, oppfordrer Tradesolution aktørene til å prøve å komme til enighet. Skulle det, av ulike årsaker ikke oppnås enighet, må ny leverandør registrere produktet på nytt (nytt EPD-nummer tildeles), samt laste opp/ bestille nye bilder.
- Har du spørsmål, hjelper vi deg gjerne! Ta kontakt med EPD-basen på epd@tradesolution.no eller tlf 4000 7475.
2. Nedleggelse av EPD-nummer
Leverandør kan legge ned EPD-nummer i EPD som ikke lenger er i bruk i handelen. Dette vil gjelde hvis produktet tilknyttet EPD-nummeret er sluttsolgt fra kjedenes grossistlagre, og leverandør heller ikke forventer retur av varen. Dersom F-pak fremdeles finnes og inngår i et annet aktivt produkt, er det kun D-pak og pall som skal legges ned. Nedlegging gjøres på følgende måte:
- I EPD – gå til <Produktsøk> og hent frem produktet.
- Trykk på <Velg alle>, eller alternativt marker de pakningsnivåer som skal legges ned.
- Trykk på <Legg ned pakningsnivå>.
Det gjøres oppmerksom på at GTIN som er nedlagt ikke kan benyttes i nytt produktsett.
3. Oppsigelse av EPD-abonnement
Ønsker du å legge ned hele ditt EPD abonnementet, kan du sende inn en oppsigelse – Oppsigelse av abonnement i EPD.