Gå til innholdet
Tradesolution > Artikler > Den Stolte Hane er rå på masterdata

Den Stolte Hane er rå på masterdata


Gode masterdata er din beste merkevareinvestering

‘Det store kvalitetsløftet’ er et bransjesamarbeid mellom kjedene, leverandørene og Tradesolution. Ett av prosjektets mål er å løfte kvaliteten på masterdata, som skal gagne hele verdikjeden. Gode, kvalitetssikrede og oppdaterte masterdata er en forutsetning for å få produktet lansert til rett tid, og ut i salg. Gode masterdata er din beste merkevareinvestering!

Serveringsmarkedet vokser stadig, og omsetter for betydelige summer hvert år. Men fremdeles er serveringsmarkedet sammenlignet med dagligvaremarkedet en mindre og kanskje bortglemt del av totalmarkedet «mat og drikke».

Den Stolte Hane har produkter til både dagligvare- og serveringsmarkedet. Vi møtte Gjøran Lange (Prognoseanalytiker) og Christine Sund (Direktør Storhusholdning og Industri) for å lære mer om hvordan de jobber med masterdata.

«Vi er generelt veldig gode på masterdata. Vi har nok alltid hatt stort fokus på det, men etter at Helsesjekken på dashboardet i EPD ble presentert har vi blitt enda nøyere. Storhusholdningsproduktene våre har karakter A på logistikk og det er vi veldig stolte av! Det har blitt en liten intern konkurranse om å alltid ha den beste scoren – så det jobber vi med hver eneste dag.»  

Christine Sund, direktør Storhusholdning Den Stolte Hane

Et hjerte for masterdata

«En fredag ettermiddag på vei til Møre og Romsdal, måtte jeg stoppe på Dombås for å rette opp en feil i EPD». Christine skyter inn fra siden – «Du er jo så flink Gjøran, men det er viktig at du purrer på de du skal få dataene fra i god tid – slik at du slipper å stoppe på Dombås klokken syv en fredag ettermiddag på vei hjem».  

Viktigheten av gode masterdata

Denne historien belyser det store engasjementet Den Stolte Hane har for gode masterdata. Korrekt informasjon er avgjørende for at produktene skal flyte gjennom verdikjeden uten problemer. Gode masterdata krever godt og systematisk arbeid over tid, og er din beste merkevareinvestering. Det er mye informasjon som skal på plass, men investering i tid og kvalitet lønner seg, og gir positive ringvirkninger.  

Opplæring og ‘on boarding’

Ordet ‘on boarding’ dukker opp flere ganger i løpet av samtalen vår. Gjøran og Christine understreker at god opplæring for ansatte som skal håndtere produktenes data er helt essensielt. De må forstå hvordan mottakersiden skal bruke dataene videre, og hva som er konsekvensene av feil i registreringen. «Feil i logistikkfeltene får store konsekvenser, og riktig produktbilde kan være avgjørende for om varen din blir valgt. Dette er et ansvar fordelt på leverandørene og Tradesolution. Men vel så viktig er det at kjedene er tydelige på hva som er viktig for at de skal kunne selge varene videre.» sier Christine.

«Alle må forstå hvorfor det er viktig med strengere krav, og hvilke konsekvenser det har for bransjen at produktene ligger inne med feil informasjon.»

Christine Sund, Direktør Storhusholdning, Den Stolte Hane

Chicken fillet in the grill pan. Grilled meat with pesto sauce
Foto: Den Stolte Hane

Hva er viktig å tenke på når man registrerer serveringsprodukter?

Vi spør Christine og Gjøran hva de mener er den største forskjellen fra dagligvare. – «Den største forskjellen på servering og dagligvare er at i serveringsbransjen sitter det ofte innkjøpere som skal finne én spesifikk vare i en jungel av produkter på netthandelsløsningene til grossistene. Det er mange typer av samme produkt. Ta kylling for eksempel. Det er et hav av ulike salatkyllinger – ulik forpakning, ulikt kutt og ulikt krydder. Hvis ikke bildet, vareteksten og andre viktige attributter kommer godt nok frem, vil innkjøperen velge et annet produkt med mer og bedre informasjon».

Gjøran utdyper – «Hvis du utnytter alle funksjonene som finnes, kan man se på EPD og MediaStore som et utstillingsvindu for produktene dine. Vi har faktisk begynt å ta i bruk de frivillige feltene i EPD. Ved å også registrere informasjon i disse feltene, hjelper vi innkjøperen med å ta et veloverveid valg».

Dette var naturligvis musikk i våre ører, og vi ble nysgjerrig på om de kunne merke positive effekter ved å inkludere disse feltene i registreringen. Christine svarer fornøyd «Det går bra om dagen, og vi selger veldig mye varer – så pass kan jeg si!».   

Gjøran jobber like mye med serveringsproduktene, som dagligvareproduktene til Den Stolte Hane. «Den viktigste forskjellen i registreringsprosessen er å få frem den selgende delen av serveringsproduktene. Dette er spesielt viktig fordi produktene i større grad skal i netthandelsportaler, kataloger, innsalgsark og lignende».  

Eksempel på Helsesjekken i EPD. Bruk Helsesjekken aktivt for å følge med på kvaliteten på egne masterdata.

Korrekt informasjon første gang

Det gjenstår et viktig spørsmål: – Har dere tips til mindre eller nye leverandører som er i startgropa eller vil forbedre datakvaliteten sin? Hva er viktige fokuspunkter for å lykkes? Christine er rask til å svare – «Først burde de gå inn å sjekke sin egen score på Helsesjekken på dashboardet i EPD. De må sikre at logistikkinformasjonen og allergeninformasjonen stemmer, og så få på plass bilder – i den rekkefølgen.» Gjøran utdyper – «Jeg ville startet med å kontakte Tradesolution for å få hjelp, og ta i bruk alle de verktøyene som er tilgjengelig gjennom Tradesolution. Nå har det til og med kommet et eget emballasjeregister i EPD hvor du kan registrere ulike emballasjetyper som kan gjenbrukes senere – det sparer man masse tid på!» Christine fortsetter – «Og kanskje delta på kurs?». «Absolutt delta på kurs. Jeg har vært på kurs!» forteller Gjøran stolt.  

Gjørans siste tips er å være nøyaktig, og registrere informasjonen riktig første gang. Korrekt informasjon bidrar til effektiv vareflyt, uten stopp i prosessene. Dette skaper store ringvirkninger i hele verdikjeden!

Forfattere og bidragsytere til denne artikkelen:

Kristin Aamotsno

Marked- og kommunikasjonskonsulent

Line Bekkelund

Customer Success Specialist

Del artikkelen

Andre artikler du kan være interessert i:

Meld deg på våre nyhetsbrev

Fyll inn din kontaktinformasjon og bli oppdatert på våre løsninger og nyheter.

Klikk her for påmelding

Jeg ønsker nyhetsbrev om

Ved påmelding vil du automatisk motta nyhetsbrev fra Tradesolution. Dette utgjør 1-3 nyhetsbrev i måneden. Ved å melde deg på våre nyhetsbrev samtykker du i å være kjent med vår Personvernpolicy