Gå til innholdet
Tradesolution > Artikler > «Det store kvalitetsløftet» – et viktig bransjesamarbeid

«Det store kvalitetsløftet» – et viktig bransjesamarbeid


God digital informasjon om produktene er kjernen i morgendagens digitale og datadrevne dagligvarebransje. «Det store kvalitetsløftet» er et bransjesamarbeid med mål om å løfte kvaliteten av grunndata til et nytt nivå, gjennom hele verdikjeden.

Kvaliteten på grunndata er viktigere enn noen gang! Derfor har bransjen gått sammen om prosjektet «Det store kvalitetsløftet». Det er et samarbeid mellom leverandørene, kjedene og Tradesolution.

Hvorfor er grunndata så viktig?

Grunndata er «produktets DNA», og består av alt fra logistikkdata som lengde, bredde og høyde, til bilder og selgende tekster.

– Grunndata er en viktig «ingrediens» i merkevaren, sier Sigmund Berle Jensen, Administrerende Direktør i Tradesolution. Her kreves hardt arbeid og kompetanse i hele organisasjonen.

Grunndata brukes gjennom alle ledd i verdikjeden, fra leverandør til butikk, og faktisk helt ut til forbruker. En tilsynelatende liten feil, kan gi store konsekvenser i mange ledd.

Ingen bilder, intet salg

Bilder er også en viktig del av produktets grunndata. Kjedene trenger bilder til markedsføring, nettbutikker, kjøpsportaler, plakater og planogrammer.

Mange forbrukere handler dagligvarer digitalt, eller søker informasjon og inspirasjon på kjedenes nettsider. For eksempel hadde nettsiden Meny.no hele 57 millioner besøk i 2021! Tenk hvilken fantastisk eksponeringsmulighet produktene har på nett!

– I nettbutikker er det viktig å tenke på at bildene ofte vises på små flater som for eksempel en mobiltelefon. Da kan det være lurt å bruke mobilvennlige bilder, det vil si bilder som er forenklet for å fungere på små flater, sier Sigmund Berle Jensen.

I storhusholdning er også bilder en viktig kilde til inspirasjon for kokker og kjøkkensjefer. Gode miljøbilder selger!

Bilder er også viktig i planogrammer for å visualisere hvordan en butikkhylle vil se ut.

– Av hele 140.000 produkter i EPD-basen, er det kun ca 50.000 eller en tredjedel, som har bilder, sier Siv Bakkerud, Commercial Manager MDM and Commercial Content i Tradesolution. Så her er det forbedringspotensial.   

«Det store kvalitetsløftet» – et viktig bransjesamarbeid

– Norsk dagligvarebransje er gode på bransjesamarbeid, og andre bransjer både i Norge og i utlandet ser ofte til vår bransje fordi vi gjør mye bra, sier Siv Bakkerud. Likevel er det alltid forbedringsmuligheter.

Det er derfor bransjen – leverandørene, kjedene og Tradesolution – har startet prosjektet «Det store kvalitetsløftet».

Portrett av kvinne med mørkt langt hår og sort bluse. Foto.
Siv Bakkerud, Commercial Manager i Tradesolution
Foto: Tradesolution

Prosjektet skal bidra til et paradigmeskifte i grunndatakvaliteten som hele bransjen kan dra nytte av i årene framover. Det handler om å minimere gapet mellom ønsket og levert kvalitet, og samtidig imøtekomme et stadig økende behov for informasjon.   

Siv Bakkerud, Commercial Manager MDM and Digital Content i Tradesolution

Kartlegging av informasjonsflyten hos mottakerne

– Kartlegging er første del av prosjektet. Vi ser på hvordan informasjonen, grunndata og bilder brukes ute hos mottakerne. Det innebærer både hvordan informasjonen overføres til mottakerne via APIer, og hvordan informasjonsflyten fungerer i mottakernes interne systemer, sier Bakkerud.

Feilretting i bransjeløsningene

– Vi jobber også for at bransjeløsningene – EPD-basen og MediaStore – skal være stedet for feilretting. Da kan alle nyte godt av det, og alle kan være sikre på at informasjonen er korrekt. Informasjonen skal være konsistent gjennom hele verdikjeden, både hos leverandør, hos kjede og hos Tradesolution, sier Bakkerud.

Les mer om: MediaStore – en komplett mediabase for dagligvare og servering

Lanseringsprosessen og tidsfrister

– Lanseringsprosessen er også en del av bransjesamarbeidet «Det store kvalitetsløftet». I samarbeid med Stand, ser vi på hvordan informasjonsflyten og tidsfristene fungerer. God kvalitet er riktig informasjon til riktig tid. Et eksempel er bilder: Tidlig i prosessen kan det være tilstrekkelig med et bilde av middels kvalitet, mens det senere må legges inn markedsbilder av god kvalitet. I tillegg ser vi på hvordan vi i Tradesolution kan bedre våre løsninger for å hjelpe leverandørene enda bedre i lanseringsprosessen, sier Bakkerud.

Bærekraft er viktig

– Bærekraft er også et viktig punkt, ifølge Bakkerud. Vi ser på hva som finnes av initiativer og krav som kan registreres rundt selve produktet. Eksempler på dette er registrering av fett- og sukkerinnhold som allerede gjøres i dag.  

Datadeling og frivillige felt

Portrett av mann med skjegg, hvit skjorte og blå dressjakke. Foto.
Sigmund Berle Jensen, administrerende direktør i Tradesolution
Foto: Tradesolution

– Å dele data rundt situasjonen på hver enkelt merkevare ønsker vi å gjøre mer av i Tradesolution gjennom ulike dashboards, for eksempel informasjonen rundt merking av produkter, sier Sigmund Berle Jensen. Dashboards er noe vi allerede har brukt en stund på logistikkdata.

– Vi jobber også med å gi leverandører muligheten til å legge inn flere frivillige felt i produktregistreringen både til informasjon og inspirasjon, noe som kanskje er ekstra viktig for storhusholdningsmarkedet, fortsetter Sigmund Berle Jensen.

Gode grunndata er et lederansvar

– Lederansvar, teamarbeid og noen som er ansvarlig for at frister overholdes, er viktig, ifølge Bakkerud. Dette må forankres i ledelsen, og det kreves systematisk arbeid over tid.

– I en undersøkelse vi har gjort blant leverandørene i forbindelse med «Det store kvalitetsløftet», mener over 40% at utfordringen rundt å få god kvalitet på grunndata ligger i informasjonsinnhentingen internt før EPD, sier hun.   

Les også: 4 trinn til gode produktdata og lanseringer med EPD

God kvalitet på grunndata starter hos den enkelte leverandør. Hvordan står det til med deres produkter?

Ta en «digital helsesjekk» på dine produkter!

Ta en digital «helsesjekk» på produktene dine.
Foto: Canva

Vi oppfordrer alle dere leverandører i dagligvare og storhusholdning til å ta en «digital helsesjekk» på egne produkter.

Det finnes en rapport på lanseringsprosessen som er tilgjengelig for leverandører og mottakere. I tillegg kan dere leverandører få en status på hvordan det står til i MediaStore med bilder og bildevinkler. Ta gjerne kontakt med oss for hjelp til å ta en «digital helsesjekk» på dine produkter i EPD-basen og i MediaStore på mediastore@tradesolution.no.

Forfattere og bidragsytere til denne artikkelen:

Kjersti Kallevik

Markedskonsulent / Digital markedsfører, Tradesolution

Siv Bakkerud

Commercial Director MDM & Digital Content, Tradesolution

Del artikkelen

Andre artikler du kan være interessert i:

Meld deg på våre nyhetsbrev

Fyll inn din kontaktinformasjon og bli oppdatert på våre løsninger og nyheter.

Klikk her for påmelding

Jeg ønsker nyhetsbrev om

Ved påmelding vil du automatisk motta nyhetsbrev fra Tradesolution. Dette utgjør 1-3 nyhetsbrev i måneden. Ved å melde deg på våre nyhetsbrev samtykker du i å være kjent med vår Personvernpolicy