Gå til innholdet
Tradesolution > Artikler > Gode masterdata er din viktigste merkevareinvestering – hele året!

Gode masterdata er din viktigste merkevareinvestering – hele året!


I juni 2025 arrangerte vi i Tradesolution vårt første bransjearrangement – Boost!. Arrangementet skal være et samlingspunkt for dagligvare- og serveringsbransjen med fokus på faglig innhold, nettverksbygging, inspirasjon og innsikt om fremtiden og bransjen.

På vårt første Boost! delte vi også ut vår første pris: Årets Booster! Masterdata. Prisen gikk til den leverandøren som gjennom de siste lanseringsvinduene har utmerket seg ved å jobbe systematisk og godt med egne masterdata. Prisen er et symbol på grundig arbeid, kvalitet og vilje til å løfte hele verdikjeden gjennom bedre data. Neste års Boost! går av stabelen i juni 2026, og budskapet vårt er enkelt: Gode masterdata er din viktigstemerkevareinvestering – hele året!

Årets Booster! Masterdata er Brynild

«Det å være best i Norge på digital vareflyt er viktig for å lykkes med videre vekst for våre fysiske produkter i alle landets matbutikker. Det har vi oppnådd gjennom målrettet arbeid og investering i ekspertkompetanse og digital systemstøtte, i tillegg til aktivt lederfokus på området. Å legge til rette for god digital vareflyt er også et viktig kriteria i våre innovasjonsprosjekter. I tillegg må vi takke for et godt og tett samarbeid med våre partnere i handelen. Jeg er stolt av Brynild-laget som hentet hjem gullet i en sterk finale med Tine og Scanza-Sørlandschips, og i konkurranse med hele dagligvare-Norge!»

– Nedira Kovacevic, Ordreansvarlig Brynild

Årets vinner: Brynild

«Gode masterdata er byggeklossene i verdikjeden og en forutsetning for at verdikjeden vår skal fungere effektivt. For merkevareleverandørene handler det om å beskytte merkevaren sin, effektivitet og å faktisk få til salg. Korrekte masterdata er utrolig viktig for deg, og for kundene dine. Derfor heier vi på de beste, og premierer dem!»

– Helge Hasselgård, Administrerende direktør DLF.

Gode masterdata er avgjørende

Vi i Tradesolution ser hver dag hvor avgjørende gode masterdata er. Gode masterdata utgjør grunnlaget for produktlanseringer, kampanjer, logistikk og kundekommunikasjon til butikk og forbruker. Når det er avvik i masterdataene, påvirker det flere prosesser videre i verdikjeden, og vil kunne gi negative ringvirkninger i din organisasjon ved tapt salg.

«For at vi sammen skal få en effektiv og god verdikjede, god samhandling og gode kundemøter i våre butikker er vi helt avhengig av alle hverdagshelter hos leverandørene som gjør en fantastisk jobb hver eneste dag i å forbedre rutiner, forbedre prosesser og sikre at alle data som kommer inn i våre systemer er korrekte slik at vi sammen får til en effektiv og god vareflyt helt ut til kunde. Dette setter vi i Coop stor pris på!»

– Torgeir Løftingsmo, Innkjøpsdirektør Coop Norge.

Årets pris viste at det finnes mange aktører som gjør en ordentlig innsats. Samtidig fikk vi tydelig respons fra bransjen: Dette er en utmerkelse som både motiverer og setter fokus på et område som ellers kan være vanskelig å kommunisere.

Boost! 2026 – start allerede nå

Neste års Boost! går av stabelen i juni 2026, og vi kan allerede nå avsløre at prisen Årets Booster! Masterdata kommer tilbake. Kampen om å bli Årets Booster! 2026 begynner altså allerede nå!

I juni 2025 samlet Tradesolution aktører i dagligvare- og serveringsbransjen til vårt første bransjeevent.

Vårt budskap til bransjen

Gode masterdata er mer enn et teknisk krav. Det er nøkkelen for:

  • å bli prioritert av kjedene
  • å beskytte og styrke merkevaren din
  • å sikre vekst og salg

Derfor er budskapet vårt enkelt: Gode masterdata er din viktigste merkevareinvestering.

Vi gleder oss til å se hvem som blir nominert – og kåret til neste års vinner av Årets Booster! Masterdata på Boost! 2026.

Les mer om hvorfor og hvordan du kan investere mer i arbeidet med masterdata her.

Forfattere og bidragsytere til denne artikkelen:

Kristin Aamotsmo

Markeds- og kommunikasjonskonsulent

Del artikkelen

Andre artikler du kan være interessert i:

Meld deg på våre nyhetsbrev

Fyll inn din kontaktinformasjon og bli oppdatert på våre løsninger og nyheter.

Klikk her for påmelding

Jeg ønsker nyhetsbrev om

Ved påmelding vil du automatisk motta nyhetsbrev fra Tradesolution. Dette utgjør 1-3 nyhetsbrev i måneden. Ved å melde deg på våre nyhetsbrev samtykker du i å være kjent med vår Personvernpolicy