Gode masterdata er din viktigste merkevareinvestering – hele året!
I juni 2025 arrangerte vi i Tradesolution vårt første bransjearrangement – Boost!. Arrangementet skal være et samlingspunkt for dagligvare- og serveringsbransjen med fokus på faglig innhold, nettverksbygging, inspirasjon og innsikt om fremtiden og bransjen.
På vårt første Boost! delte vi også ut vår første pris: Årets Booster! Masterdata. Prisen gikk til den leverandøren som gjennom de siste lanseringsvinduene har utmerket seg ved å jobbe systematisk og godt med egne masterdata. Prisen er et symbol på grundig arbeid, kvalitet og vilje til å løfte hele verdikjeden gjennom bedre data. Neste års Boost! går av stabelen i juni 2026, og budskapet vårt er enkelt: Gode masterdata er din viktigstemerkevareinvestering – hele året!
Årets Booster! Masterdata er Brynild
«Det å være best i Norge på digital vareflyt er viktig for å lykkes med videre vekst for våre fysiske produkter i alle landets matbutikker. Det har vi oppnådd gjennom målrettet arbeid og investering i ekspertkompetanse og digital systemstøtte, i tillegg til aktivt lederfokus på området. Å legge til rette for god digital vareflyt er også et viktig kriteria i våre innovasjonsprosjekter. I tillegg må vi takke for et godt og tett samarbeid med våre partnere i handelen. Jeg er stolt av Brynild-laget som hentet hjem gullet i en sterk finale med Tine og Scanza-Sørlandschips, og i konkurranse med hele dagligvare-Norge!»
– Nedira Kovacevic, Ordreansvarlig Brynild

«Gode masterdata er byggeklossene i verdikjeden og en forutsetning for at verdikjeden vår skal fungere effektivt. For merkevareleverandørene handler det om å beskytte merkevaren sin, effektivitet og å faktisk få til salg. Korrekte masterdata er utrolig viktig for deg, og for kundene dine. Derfor heier vi på de beste, og premierer dem!»
– Helge Hasselgård, Administrerende direktør DLF.
Gode masterdata er avgjørende
Vi i Tradesolution ser hver dag hvor avgjørende gode masterdata er. Gode masterdata utgjør grunnlaget for produktlanseringer, kampanjer, logistikk og kundekommunikasjon til butikk og forbruker. Når det er avvik i masterdataene, påvirker det flere prosesser videre i verdikjeden, og vil kunne gi negative ringvirkninger i din organisasjon ved tapt salg.
«For at vi sammen skal få en effektiv og god verdikjede, god samhandling og gode kundemøter i våre butikker er vi helt avhengig av alle hverdagshelter hos leverandørene som gjør en fantastisk jobb hver eneste dag i å forbedre rutiner, forbedre prosesser og sikre at alle data som kommer inn i våre systemer er korrekte slik at vi sammen får til en effektiv og god vareflyt helt ut til kunde. Dette setter vi i Coop stor pris på!»
– Torgeir Løftingsmo, Innkjøpsdirektør Coop Norge.
Årets pris viste at det finnes mange aktører som gjør en ordentlig innsats. Samtidig fikk vi tydelig respons fra bransjen: Dette er en utmerkelse som både motiverer og setter fokus på et område som ellers kan være vanskelig å kommunisere.
Boost! 2026 – start allerede nå
Neste års Boost! går av stabelen i juni 2026, og vi kan allerede nå avsløre at prisen Årets Booster! Masterdata kommer tilbake. Kampen om å bli Årets Booster! 2026 begynner altså allerede nå!

Vårt budskap til bransjen
Gode masterdata er mer enn et teknisk krav. Det er nøkkelen for:
- å bli prioritert av kjedene
- å beskytte og styrke merkevaren din
- å sikre vekst og salg
Derfor er budskapet vårt enkelt: Gode masterdata er din viktigste merkevareinvestering.
Vi gleder oss til å se hvem som blir nominert – og kåret til neste års vinner av Årets Booster! Masterdata på Boost! 2026.
Les mer om hvorfor og hvordan du kan investere mer i arbeidet med masterdata her.



