En guide til EPD og MediaStore. Vi hjelper deg i gang!

Masterdata er produktinformasjon, og selve grunnsteinen i produktet ditt. Med stadig økende digitalisering brukes masterdata på tvers av funksjoner i bedriften og gjennom hele verdikjeden – helt frem til forbrukeren. Ny til EPD og MediaStore? Eller er du ny leverandør til dagligvare- eller serveringsbransjen? I denne artikkelen gir vi deg en guide til EPD og MediaStore, og en overordnet oversikt med alt du må vite før du begynner å registrere produkter.
Ny leverandør?
Ikke registrert som leverandør enda? Klikk her for å komme i gang!
Tradesolution følger tidslinjer og frister satt av STAND (Standardiseringsutvalget for dagligvarebransjen). Les gjennom denne listen, og sørg for å ha alt på plass før du begynner å registrere i EPD og MediaStore.
Hva er EPD?
EPD er dagligvare- og storhusholdningsbransjens felles bransjeløsning for utveksling og kvalitetssikring av masterdata og produktbilder mellom leverandører og kjeder/grossister. Masterdata er produktinformasjon, og selve grunnsteinen i produktet ditt.
Ved å motta, kvalitetssikre og utveksle kritisk viktig produktinformasjon mellom leverandører og grossister/kjeder, bidrar EPD og MediaStore til å effektivisere alle segmenter av verdikjeden innen dagligvareindustrien, storhusholdningssektoren og andre enheter tilknyttet EPD.
EPD og MediaStore distribuerer produktets produktdata til rett mottaker
Du som leverandør eier egne masterdata som blir registrert i EPD, og er selv ansvarlig for at produktets masterdata til enhver tid er korrekt og oppdatert. EPD gir deg også mulighet til å styre tilgangen til hvert produkt. Du kan spesifisere hvilke mottakere som skal ha tilgang til dine produktdata når de er godkjent og klare. Mottakerne (kjeder/grossister) må på sin side selv innhente produktdataene fra EPD og MediaStore. Dette må ikke forveksles med salgsavtaler gjort med kjedene. Produktdata i EPD og MediaStore gir mottakerne kun tilgang til produktenes masterdata, og ingen pris- og/eller rabattavtaler.
Lanseringsprodukter
Lanseringsprodukter er nye varer som introduseres i markedet i forbindelse med et av bransjens definerte lanseringsvinduer. Bransjen opererer med tre store lanseringsvinduer i året, og kjedene setter sortimentene sine (hovedsakelig) basert på disse tre vinduene:
- Lanseringsvindu L1: Lansering i butikk i februar
- Lanseringsvindu L2: Lansering i butikk i mai
- Lanseringsvindu L3: Lansering i butikk i september
Hvert vindu følger en fast tidslinje satt av STAND. Se forklaring lenger ned. Kjedene kan velge å ta inn produkter utover de tre lanseringsvinduene. Dette omtales som mellomlanseringer og refererer til produkter som lanseres utenfor de tre faste lanseringsvinduene.
Hva er forskjellen på listing og lansering?
Listing refererer til prosessen hvor et produkt blir lagt til i sortimentet til en kjede eller grossist. Lansering er derimot når produktet faktisk blir introdusert og gjort tilgjengelig for salg i butikkene. Det er mottakerne (kjeder/grossister) som selv bestemmer hvilke produkter de velger å liste. Disse avtalene håndteres separat, og ikke via Tradesolution.
STAND
STAND er standardiseringsutvalget for dagligvarebransjen og setter regler og tidslinjer for produktregistrering og lansering. Vi oppfordrer alle som registrerer produkter i EPD og MediaStore å bruke STAND.no som et oppslagsverk dersom man er usikker på regler og standarder.
Hvert lanseringsvindu strekker seg over 15 uker. Her er en forklaring på ukene som må hensyntas i forbindelse med produktregistrering i EPD og MediaStore (Uke – (minus) betyr antall uker før lansering de ulike oppgavene må være utført):
- Uke – 15: Produktet registreres i Fase 1 i EPD. Det registreres tilstrekkelig informasjon for at produktet kan få et EPD-nummer.
- Uke – 8: Det må publiseres midlertidig bilde i MediaStore.
- Uke – 6: Produktet registreres i Fase 2 i EPD. Komplettering av full informasjonsbredde på listede varer fra Fase 1.
- Uke – 3: Produktet skal fysisk leveres til EPD Sjekkpunkt for kontrollmåling tre uker før salgsstart i butikk. Fullstendige bildesett må også være lastet opp i MediaStore innen uke –3.

EPD Sjekkpunkt
EPD Sjekkpunkt er en kontrollinstans hvor produkter blir sjekket for samsvar mellom verdiene for den fysiske pakningen og verdiene som elektronisk er registrert i EPD-basen. Produktet (komplett D-pak) må fysisk sendes inn til kontrollmåling hos Tradesolution i Ole Deviks vei 6c. Denne sjekken inkluderer kontroll av mål, vekt og pakkemønster i kartong av både basispakning (F-pak) og detaljistforpakning (D-pak).