Gode masterdata – din beste merkevareinvestering

Masterdata er produktinformasjon, og selve grunnsteinen i produktet ditt. Med stadig økende digitalisering brukes masterdata på tvers av funksjoner i bedriften og gjennom hele verdikjeden – helt frem til forbrukeren. Gode masterdata er din beste merkevareinvestering. Likevel er kvaliteten på masterdata en stor utfordring i dagens hyperdigitale landskap.
Vi i Tradesolution har stor forståelse for at arbeidet med masterdata og digital produktinformasjon kan være krevende. Men vi vet samtidig at det er mulig å lykkes! Les mer om hvordan her.
Haugen-Gruppen har tatt grep
Gode masterdata er et lederansvar, og det kreves godt systematisk arbeid over tid. Det må forankres hos ledelsen, slik at det avsettes ressurser til arbeidet med rutiner for gjennomføring, revidering og videreutvikling. Alle må forstå prosessene, sammenhengen og viktigheten av gode masterdata. Vi kommer gjerne på besøk til ledergruppen deres for å snakke om viktigheten av gode masterdata, og hvorfor det er viktig å avsette nok ressurser til disse oppgavene. Haugen-Gruppen har benyttet seg av tilbudet, og har hatt fagpersonell fra Tradesolution på besøk to ganger for å se nøyere på deres masterdatahverdag.
Bransjesamarbeid
Norsk dagligvarebransje er kjent for sitt sterke samarbeid og felles bransjeløsninger, som EPD og MediaStore, som skal gjøre det enkelt for alle aktører å følge samme standarder. Likevel opplever mange importører utfordringer med å skaffe korrekte data, da internasjonale produsenter ofte opererer med andre målemetoder og rutiner. Selv om det finnes internasjonale standarder, blir de ikke alltid fulgt likt overalt, noe som kan føre til avvik når informasjonen skal tilpasses norske krav. Dette gjelder særlig logistikkmål, der små forskjeller i vekt eller dimensjoner kan få store konsekvenser. Manglende forståelse for hvordan masterdata brukes i vår verdikjede kan derfor gjøre det utfordrende å innhente nøyaktige og kvalitetssikrede data fra utenlandske leverandører og produsenter.
Mange ledd
Haugen-Gruppen er et nordisk konsern og har en group masterdataansvarlig, og én masterdataansvarlig i hvert land. Markedsansvarlig for hver merkevare har derunder ansvar for å innhente data fra produsentene, før dette tilpasses og registreres i egne systemer som igjen går videre til EPD. I en stor og kompleks vareflyt med svært mange ledd er det store rom for feil og avvik i masterdataene. Haugen-Gruppens opplevelse er også at det er ulik forståelse der ute når det kommer til viktigheten av gode og nøyaktige masterdata, og dette kan være med på å vanskeliggjøre innhentingen av korrekte data.
For å styrke sin masterdatahåndtering har de:
- Beregnet god tid for å overholde frister til EPD Sjekkpunkt
- Igangsatt et kvalitetsløft-prosjekt inspirert av Tradesolution
- Utviklet en ny, intern portal for produktinformasjon for å eliminere manuelle registreringer i Excel
Masterdata er byggesteinene i produktet
Masterdata er informasjon om produktet ditt, og er viktigere enn mange vet. Ifølge Roar Smith, Kommunikasjonsdirektør i Tradesolution, viser vårt eget Ringvirkningsregnskap* at vår bransje sparer over 650 millioner kroner årlig ved at vi har etablert en felles struktur knyttet til registrering, vedlikehold og distribusjon av masterdata og bilder. Her viser også våre undersøkelser og beregninger at:
- Gode og riktige produktbilder på digitale flater selger!
- Noen hundre grams vektforskjell kan koste millioner i økte transportkostnader.
- Noen millimeter feil på produktmål kan koste millioner om produktet blir avvist i varemottaket hos kunden. Både tapt salg og kostnader for avvikshåndtering.
- Feil i ingredienslisten kan føre til at produktet må kalles tilbake, eller enda verre, at misfornøyde forbrukere klager og dumper sin misnøye om produktet i sosiale medier.
Disse effektene er bare noen eksempler på potensialet som ligger i gode masterdata.
Bruk Helsesjekken aktivt
Med Helsesjekken får dere en «digital helsesjekk» på egne produkter og kan enkelt følge resultatene av innsatsen dere legger ned med egne masterdata – antall feil, type feil, tider, frister, historikk og score.
Oversiktene og rapportene i Helsesjekken gjør det enkelt å ta grep. Det er et godt verktøy for å sette fokus på kvalitet og oppfølging, og sørge for at dere lykkes med innsatsen og arbeidet med gode masterdata. Trenger du hjelp til å forstå Helsesjekken? Ta kontakt med epd@tradesolution.no.

*Tradesolution Ringvirkningsregnskapet