Gå til innholdet
Tradesolution > Artikler > «Det store kvalitetsløftet» – fra plan til handling

«Det store kvalitetsløftet» – fra plan til handling


God digital informasjon om produktene er kjernen i morgendagens digitale og datadrevne dagligvarebransje. Kvaliteten på grunndata er viktigere enn noen gang! Derfor har bransjen gått sammen om prosjektet «Det store kvalitetsløftet». Det er et samarbeid mellom leverandørene, kjedene og Tradesolution.

Omfattende forstudie har gitt god innsikt til videre plan  

– Grunndata er «produktets DNA», og består av alt fra logistikkdata som lengde, bredde og høyde, til bilder og selgende tekster. Aldri før er det gjennomført en så grundig studie av kvalitetsbehovet i bransjen som det som ble gjort i prosjektets forstudie, sier Siv Bakkerud, Commercial Director i Tradesolution. Arbeidet pågikk i hele 2022, og kartla prosesser og bruk av grunndata i alle ledd fra leverandør og helt ut i datamottakernes ulike systemer.  

Siv Bakkerud, Commercial Director i Tradesolution.
Foto: Tradesolution

Aldri før er det gjennomført en så grundig studie av kvalitetsbehovet i bransjen som det som ble gjort i prosjektets forstudie.

Siv Bakkerud, Commercial Director, Tradesolution

– Målet for prosjektet er å bidra til et reelt skifte i grunndatakvaliteten som hele bransjen kan dra nytte av i årene framover. Det handler om å minimere gapet mellom ønsket og levert kvalitet, og samtidig imøtekomme et stadig økende behov for informasjon. Forstudiet har gitt mye god innsikt til det videre arbeidet, fortsetter Siv Bakkerud.    

Les også artikkelen «Det store kvalitetsløftet» – et viktig bransjesamarbeid

Fra plan til handling 

Kartleggingen var første del av prosjektet, og det er allerede gjort en hel del forbedringer på bakgrunn av dette. Nå er det utarbeidet en omfattende tiltaksplan som vil utvikles, tilpasses og rulles ut i 2023 og videre inn i 2024.

Planen omfatter blant annet:

  • Nye integrasjoner mellom EPD og kjedenes automatlagre
  • Utvidet dashboards og KPI’er
  • Nye rutiner for kontrollmålinger
  • Bruk av midlertidig produktbilde
  • Innspill til STAND Sortiment
  • Revidert tilleggsavgiftsordning
  • Visualiseringsstøtte og ulik «smartness-tiltak» i løsningene
  • Et betydelig løft i opplæringsmateriell og mye annet. 

Gode grunndata er et lederansvar 

– Vi jobber hardt for at bransjeløsningene – EPD-basen og MediaStore – skal være felleskilde til informasjon som alle kan nyte godt av. Første målsetning er å halvere feilandelen på det som måles i dag, samt en betydelig forbedring også på de andre dataene. Informasjonen skal være konsistent gjennom hele verdikjeden, både hos leverandør, hos kjede og hos Tradesolution. Men uansett hva som legges ned av felles innsats, så er gode grunndata et lederansvar i den enkelte bedrift. God forankring av viktigheten av gode grunndata, klare oppgaver og ansvarsfordeling, og systematisk arbeid over tid, avslutter Siv Bakkerud.  

Ta gjerne kontakt med oss for hjelp til å ta en «helsesjekk» på dine produkter i EPD-basen og i MediaStore på mediastore@tradesolution.no 

Forfattere og bidragsytere til denne artikkelen:

Roar Smith

Kommunikasjonsdirektør, Tradesolution

Siv Bakkerud

Commercial director MDM & Digital Content, Tradesolution - siv.bakkerud@tradesolution.no, tlf. 952 21 054

Kjersti Kallevik

Markedskonsulent / Digital markedsfører, Tradesolution

Del artikkelen

Andre artikler du kan være interessert i:

Meld deg på våre nyhetsbrev

Fyll inn din kontaktinformasjon og bli oppdatert på våre løsninger og nyheter.

Klikk her for påmelding

Jeg ønsker nyhetsbrev om

Ved påmelding vil du automatisk motta nyhetsbrev fra Tradesolution. Dette utgjør 1-3 nyhetsbrev i måneden. Ved å melde deg på våre nyhetsbrev samtykker du i å være kjent med vår Personvernpolicy