Gå til innholdet
Tradesolution > Artikler > Datadrevet innsikt løfter serveringsbransjen

Datadrevet innsikt løfter serveringsbransjen


Serveringsbransjen er rik på spennende konsepter og engasjerte aktører – men ligger langt bak dagligvarebransjen i bruk av data og innsikt. Økt deling og bruk av data vil gi vekst, innovasjon og bedre konkurransekraft!

I vår panelsamtale på Umami Arena 2025, delte engasjerte ledere i bransjen sine erfaringer om hvordan innsikt kan brukes til å ta smartere beslutninger.

Potensialet er stort, og tiden er inne for å løfte serveringsbransjen – sammen.

Mer innsikt: Et stort, uutnyttet potensial for serveringsbransjen

Mens dagligvarebransjen har jobbet systematisk med masterdata, beslutningsstøtte og kundereiseinnsikt i årevis, ligger serveringsbransjen langt bak med en mer fragmentert bransje.

Vi har god data fra de fire fullsortimentsgrossistene med 120 varegrupper. Utfordringen er hovedsakelig de varegruppene med høy andel av direkteleverte varer – hvor vi ikke har avtaler med en del direkteleverandører.

Hege Witsø-Bjølmer, Tradesolution

Viljen til å dele data er økende, og behovet er tydelig: Bransjen trenger bedre innsikt for å ta kloke, målrettede beslutninger i en tid preget av økonomisk usikkerhet og økt konkurranse.

Jo bedre data, jo bedre avgjørelser – for grossistene, kundene og oss som leverandører.

Frank Hauge, Findus Foodservice

Fra magefølelse til smartere beslutninger

Bransjen ser verdien av å kombinere erfaring med datadrevet innsikt.

I Den Stolte Hane kjøper og bruker vi mye data som kobles med erfaring og intuisjon. Det gir oss et godt beslutningsgrunnlag, og god bruk av begrensede ressurser.  Salgsdata fra Tradesolution har blant annet avdekket nye målgrupper vi ikke visste om.

Christine Sund, Den Stolte Hane

I Findus bruker vi salgsinformasjon aktivt i kampanjeplanlegging og sortimentstilpasning. Innsikten hjelper oss å treffe bedre og redusere svinn.

Frank Hauge, Findus Foodservice

Haugen-Gruppen har fått en mer effektiv hverdag med all data samlet i én analyseplattform

Samarbeid er nøkkelen til suksess

Økt deling og bruk av salgsinformasjon handler om å lære mer om kundene sine, ta smartere valg – og skape mer lønnsomme, bærekraftige bedrifter. For å lykkes, må hele bransjen samkjøres med standardisering og felles infrastruktur for grunndata og innsikt.

Vår dataplattform gjør oss fleksible og framtidsrettet. I bunnen ligger Tradesolution som standarden for alt av grunndata på alle produkter. Vi har én fasit som nå bygges på tvers av hele bransjen.

Simen Wøien Augedal, Kolly

Med standardisert informasjon, kan vi ta ut potensialet i datadrevet vekst. Men vi må bruke innsikt med varsomhet så vi ikke kopierer dagligvarebransjen, men bevarer de unike matopplevelsene som gjør serveringsbransjen så spennende.

Tor Erik Aag, DLVRY

NHO Reiseliv etterlyser også en samlet statistikk for hele serveringsbransjen. 

Dette i forhold til myndighetskrav, og for å måle utviklingen innenfor bransjeavtaler som for eksempel «sunnere kosthold» med konkrete mål om redusert inntak av salt, tilsatt sukker og mettet fett, og økt inntak av frukt og bær, grønnsaker, grove kornprodukter, fisk og sjømat.

Morten Karlsen, NHO Reiseliv

Fra innsikt til handling: Økt satsning på servering

Etter ønske fra bransjen, har vi i Tradesolution trappet opp vår satsning på servering. Målet er å styrke hele verdikjeden med faktabasert innsikt og fleksible analyseplattformer tilpasset våre kunder. Vår nye forretningsutvikler på servering – Trond-Hilmar Mehl – er også på plass.

Den årlige serveringsrapporten Gane & Graf er også en del av vår satsning på servering. Rapporten gir deg en overordnet innsikt i serveringsbransjen 2025, med fokus på markedstrender, sammensetningen av aktørene i verdikjeden, og utviklingen de siste 3 år for viktige varegrupper.
Les mer om serveringsrapporten Gane & Graf her

Nå er tiden inne for å bygge en mer innsiktsdrevet serveringsbransje – sammen. De som evner å omsette innsikt til handling, vil være morgendagens vinnere. Bransjen er i endring, og nå er tiden inne for å bygge en mer innsiktsdrevet serveringsbransje – sammen.

Konkluderer Gaute Norderhaug, Tradesolution

Ønsker du mer innsikt i dine varegrupper, eller hjelp til å bygge analyseplattformer for serveringsmarkedet?
Vi i Tradesolution er klare til å bistå med vår teknologi og kompetanse. Ta gjerne kontakt med oss.

Mer om analyseplattform (CDP og dashboard) fra Tradesolution


Deltakerne i panelsamtalen er medlemmer i kompetansegruppen Advisory Board Servering*:

  • Frank Hauge – Salgsdirektør, Findus Foodservice
  • Christine Sund – Direktør Storhusholdning og industri, Den Stolte Hane
  • Simen Wøien Augedal – Leder Salg og Marked, Kolly
  • Tor Erik Aag – Administrerende direktør, DLVRY
  • Morten Karlsen – Direktør Innkjøp og verving, NHO Reiseliv
  • Hege Witsø-Bjølmer – Kommersiell leder CRM og Innsikt, Tradesolution
  • Moderator: Gaute Norderhaug, Chief Experience Officer, Tradesolution

*Advisory Board Servering er en gruppe engasjerte ledere i serveringsbransjen som sammen med Tradesolution er med på å sette et felles målbilde og prioriteringer for vår satsning og utvikling av tjenester for KBS og Storhusholdning.


Forfattere og bidragsytere til denne artikkelen:

Kjersti Kallevik

Markeds- og kommunikasjonskonsulent

Del artikkelen

Andre artikler du kan være interessert i:

Meld deg på våre nyhetsbrev

Fyll inn din kontaktinformasjon og bli oppdatert på våre løsninger og nyheter.

Klikk her for påmelding

Jeg ønsker nyhetsbrev om

Ved påmelding vil du automatisk motta nyhetsbrev fra Tradesolution. Dette utgjør 1-3 nyhetsbrev i måneden. Ved å melde deg på våre nyhetsbrev samtykker du i å være kjent med vår Personvernpolicy