All data på ett sted for Haugen-Gruppen
Med Increase CDP® og dashboards fra Tradesolution har vi fått samlet all data på ett sted i én felles hub. Det gir kontroll, verdiskapning og kompetanse direkte til våre kunder på storkjøkken, sier Geir Dahl-Audunson, Nasjonal Salgssjef i Haugen-Gruppen.
«Norges råeste kompetansehus på mat og drikke»
…kan vi lese på hjemmesiden deres. For å leve opp til dette, kreves langt mer enn gode merkevarer.
Haugen-Gruppen er den eneste aktøren i Norge med mat og vin i samme hus – noe som gir dem en unik posisjon for å skape totalopplevelser for sine kunder. Og selskapet har stor matfaglig kompetanse. Alle i salgsapparatet har bakgrunn som kokker og vinkelnere, med erfaring fra hotell- og restaurantbransjen.
Med solid fagkunnskap innen mat og vin, leverer vi ikke bare ledende internasjonale merkevarer, men også ekspertise innen menyutvikling, trender og lønnsomhet. Vårt mål er å være en enda bedre samarbeidspartner som bidrar til vekst og økt inntjening for våre kunder.
Geir Dahl-Audunson, Nasjonal Salgssjef i Haugen-Gruppen
Serveringsbransjen: Mange kunder, mye data og liten tid
Haugen-Gruppens kunder på storkjøkken omfatter alt fra restauranter, kantiner, bensinstasjoner til institusjoner. Den varierte kundemassen har mange tusen kontaktpunkter som må følges opp på helt ulike måter. Salgsstyrken må ha «mange hatter på», og prioritere tiden effektivt og riktig.
I tillegg til kundeoppfølging på det norske markedet, rapporterer Haugen-Gruppen også jevnlig til sine internasjonale prinsipaler. Å få samlet all data på ett sted for god og felles innsikt i alle ledd av organisasjonen var derfor et sterkt ønske fra Haugen-Gruppen.
Datadrevet salg gir riktige prioriteringer
– Vi i Haugen-Gruppen jobber effektivt med KPI’er, beste praksis og å utfordre gamle vaner, sier Geir Dahl-Audunson, Nasjonal Salgssjef i Haugen-Gruppen. For å nå det totale målet, må hver distriktssjef ta eierskap til sine kunder og sin omsetning, og vi må spille hverandre gode.
Nå, når vi har fått samlet all data på ett sted, jobber vi med innsiktsbasert, datadrevet salg som gjør at vi kan prioritere tid og innsats bedre. Alle får innsyn i hverandres hverdag. Det gir et positivt, kollektivt press, og en bedre utnyttelse av hverandres spisskompetanse. Vi må utnytte tiden optimalt for å få til best mulig prestasjoner og måloppnåelse av KPIer.
Geir Dahl-Audunson, Nasjonal Salgssjef i Haugen-Gruppen
All data på ett sted med Increase CDP® og dashboards fra Tradesolution
Som en av de første leverandørene på servering, fikk Haugen-Gruppen våren 2024 samlet all informasjon på ett sted med Increase CDP® (kundedataplattform) og dashboards fra Tradesolution.
Da vi startet prosessen omtrent ett år tidligere, var ønsket vårt et CRM-system med all informasjon på ett sted, blant annet messebooking og uttak av vareprøver til grossistdata, priser og rabatter, hvor man bare kunne trykke på en knapp og få «alt samlet». Det ville forenkle hverdagen for distriktssjefene.
Nå har vi fått til noe som er meget bra, sier Tønnesland fornøyd.
Vidar Tønnesland, Sales Operations Manager i Haugen-Gruppen.
CDP: interne og eksterne kilder inn i én hub
Informasjon fra interne og eksterne kilder er nå samlet inn i en felles hub. Det omfatter blant annet grossistdata, InTrack, kampanjer, messebooking, uttak av vareprøver, priser og rabatter, lagerbeholdning og MediaStore Foto.
Oversiktlige dashboards for alle i organisasjonen
Informasjonen er så systematisert og visualisert i oversiktlige dashboards som viser blant annet salgsutvikling brutt ned på selgere, kunder, produkter og geografiske områder. I tillegg har Haugen-Gruppen fått spesialtabeller for de ulike forretningsområdene, som sykehus, forsvaret, hotell, restaurant og kantine.
Les mer om datadrevet salg med customer data platform (CDP), dashboards og analyse her
Haugen-Gruppen har blitt en foregangspionér på innsikt om serveringsmarkedet
Med Increase CDP® og dashboards fra Tradesolution har de ansatte i Haugen-Gruppen én felles kilde til informasjon og det har blitt enklere å prioritere riktig. Haugen-Gruppen har blitt en foregangspionér på innsikt om serveringsmarkedet.
Ett eksempel er hvordan de jobber med hotellfrokost.
Haugen-Gruppen kårer årlig Norges beste hotellfrokoster i regi av Twinings. Dette gir prestisje for vinnerne, og brukes i hotellenes markedsføring.
– Nå, med én kilde til all informasjon, kan vi enkelt følge hvordan hotellene gjør det på de forskjellige varegruppene, og hvordan vi bidrar inn der, sier en fornøyd Dahl-Audunson.
Haugen-Gruppen valgte Increase CDP® og dashboards fra Tradesolution
Haugen-Gruppen har brukt Increase CRM- og salgsstøttesystem fra Tradesolution i rundt ti år.
– Utviklingen av Increase CDP® og dashboards var et tett samarbeidsprosjekt mellom Haugen-Gruppen og Tradesolution. Både IT, marketing, KAMer og salg var med på prosjektet for at dette skulle bli et godt verktøy for hele organisasjonen, sier Christen Schønfelder, Senior Key Account Manager i Tradesolution.
– Arbeidet med CDP og dashboards er ikke ferdig, men en kontinuerlig prosess med stadige forbedringer og tilpasninger, avslutter han.
Mer om Increase Suite – et modulbasert CRM- og salgsstøttesystem fra Tradesolution
7 fordeler med datadrevet salg med CDP og dashboards for leverandører til servering:
- All informasjon tilgjengelig ett sted
- Bedre kundemøter og mer fornøyde kunder
- Bedre oversikt og gode prioriteringer
- Bedre måloppnåelse av KPIer
- Alle i organisasjonen har felles informasjon
- Enklere å lære av hverandre
- Slippe å bruke tid på å sammenstille informasjon
Forklaringer:
- CDP står for customer data platform eller kundedataplattform, og er et system som sammenstiller data fra mange ulike kilder inn i en felles plattform som er tilgjengelig for andre systemer.
- Increase Suite: Et CRM- og salgsstøtteverktøy utviklet av Tradesolution spesielt for dagligvare og servering.
- InTrack: Salgs- og markedsanalyseverktøy for HORECA/Servering og KBS utviklet av Tradesolution