Gå til innholdet
Tradesolution > EPD > Ny EPD-base

Ny EPD-base blir lansert i 2018!

Kvalitet på produktinformasjonen er nøkkelen til en vellykket lansering, og neste år blir en helt ny EPD-base lansert! Lanseringen er 9. april 2018.

Den nye EPD-basen vil gjøre arbeid knyttet til lanseringer og produktinformasjon enklere, raskere og bedre, samtidig som basen dekker morgendagens krav til innhold og effektiv deling av data. Dette blir et stort løft for bransjen, og allerede i år starter prosessen!

På denne siden finner du viktig informasjon for deg og din bedrift om:

  • Endringer og nyheter som hver enkelt må tilpasse seg
  • Viktige frister
  • Informasjon om kurs
  • Support og annet som er viktig for at overgangen fra gammel- til ny base skal gå så smidig som mulig, både for deg og for alle som mottar dine data

I 2018 braker det løs! I tett samarbeid med bransjen, utvikler Tradesolution en helt ny EPD-base, klar for morgendagens utfordringer! Basen bygges opp fra grunnen av, og det gjøres store endringer. Nå erstattes det gamle litt statiske formatet, med en moderne arkitektur – dette skal gjøre hverdagen for hver bruker og leverandør enklere, raskere og med enda bedre kvalitet som resultat!

Systemet skal støtte hele prosessen fra registrering til lansering, og vil gi deg som bruker tilbakemeldinger om frister og eventuelle mangler.

  • Helt nytt grensesnitt – trekker frem den informasjonen som er viktig for hver enkelt vare, og veileder bruker i registrering av informasjonen
  • Registrering av vareinformasjon i to steg –  sparer mye tid og innsats, da bare de produktene som skal lanseres krever full informasjonsbredde
  • Fortløpende tilbakemeldinger og veiledning om frister og mangler – merkes produktet med et lanseringstidspunkt, vil systemet varsle om frister og eventuelle mangler i registrert informasjon
  • Informasjonsbredde avhengig av produktklassifisering – gjør registreringen mer logisk

Dette er noen av de elementene i ny EPD-base som vil forenkle hverdagen for alle som jobber med registrering av produktinformasjonen – Kort sagt blir det; enkelt, effektivt og relevant!

Den største endringen for deg som leverandør blir at prosessen med å registrere informasjon om produktet skal gjøres i to steg. Prosessen vil fortsatt følge fristene definert i STAND011  – effektive lanseringer – men bare grunnleggende informasjon om produktet skal på plass i uke -15, mens resterende vareinformasjon skal på plass innen uke -6, men kun på avtalt sortiment.

Dette vil spare deg som leverandør mye tid på registrering av produktinformasjon som ikke blir lansert i det aktuelle lanseringsvinduet.

Informasjonsbredden i ny EPD vil også styres av hvilken hovedkategori produktet ditt blir kategorisert under:

  • Næringsmidler
  • Øl og alkoholholdig drikke
  • Vin, sterkøl og brennvin
  • Tobakk
  • Ikke fysiske varer
  • Non-food
  • Legemidler

Se denne lenken for full informasjonsbredde: EPD standard 10

Hva vil Tradesolution sørge for?

Mye av jobben med konvertering fra gammel til ny løsning vil vi i Tradesolution kunne hjelpe dere med!

Selv om mye av konverteringen vil gå automatisk, så vil noen felter kreve at du som leverandør selv oppdaterer informasjonen. For mer informasjon om dette, se avsnittet nedenfor (Hva må jeg som leverandør gjøre?)

Alle leverandører som påvirkes av endringene, og som selv må gjøre en- eller flere endringer, vil bli kontaktet. Likevel oppfordrer vi alle til å gå gjennom egne produkter etter at konverteringen er gjennomført. Da sikrer vi at alle produktkonfigurasjoner og grunndata er blitt helt korrekt!

Hva må jeg som leverandør gjøre?

Som beskrevet i avsnittet over, vil mye av jobben med konvertering til ny EPD -base gjøres av oss i Tradesolution. Likevel vil noen informasjonsfelter kreve at du som leverandør selv går inn i basen og oppdaterer informasjonen. Dette vil gjelde om du har produkt(er) som berøres av elementene listet under:

  • Produkter med ENVA-koder som ikke kan konverteres til GPC
  • Næringsmidler – Produkter som inneholder gluten og/eller nøtter, eller spor av gluten og/eller nøtter – her må type spesifiseres
  • Non-food – Produkter som krever spesiell sikkerhet og farlig gods
  • Non-food – Produkter innen kosmetikk og hygiene
  • Legemidler

Berøres dere av dette, se Endringsdokument informasjonsbredde

Om dere ikke får melding om å gjøre endringer og oppdateringer i basen, vil vi likevel oppfordre alle til å oppdatere sine produkter! Ny EPD vil fremover stadig utnytte nye muligheter, og vår ambisjon er at basen blir alle leverandørers utstillingsvindu, til alle som har interesse av å finne informasjon om deres produkter!

Ta gjerne også kontakt med oss:  epd@tradesolution.no

Tekniske beskrivelser

Beskrivelse av hvordan du elektronisk laster data opp og ned til basen  – Quick Guide to EPD API 2018

Beskrivelse av alle informasjonsfeltene i basen – EPD standard 10

Kontakt oss

Trenger du support i EPD?
Vi hjelper deg gjerne!

Telefon: 400 07 475
E-post: epd@tradesolution.no

Mottakere av EPD-data

Coop Norge Handel AS
NorgesGruppen ASA
Rema 1000 i Norge AS
Reitan Convenience AS
ServiceGrossistene AS
Kolonial.no
Marked.no (Rapide AS)
Handleriet.no (Matreb AS)
Samkjøpsgruppen AS
Lokalmat.no

Antall dager til planlagt
lansering av ny EPD!

dager

timer

min

sek

Våre kunder, eiere og partnere


Kart og veibeskrivelse