Gå til innholdet
Tradesolution > EPD > Hvordan kommer jeg i gang?

Kom i gang med produktregistrering

Når du har et produkt som skal ut i markedet, i en eller flere kanaler i utvidet dagligvare, må du ha en del informasjon på plass i bransjens mange systemer. På denne siden gir vi deg oversikt på hva du trenger for å komme i gang.

Informasjon er viktig for at funksjoner som blant annet innkjøp, transport, space management, kalkyler, lagerhold, butikkdata osv. skal fungere optimalt.

Bruken av disse dataene bare øker, og med det følger stadig nye krav til både informasjonsmengde og informasjonskvalitet. Dette er et prioritert område for bransjen.

MERK! Tradesolution anbefaler at det settes av nok tid og ressurser til arbeidet med gode grunndata. Du kan lære mer om dette i seksjon 2 – hva er produktdata og hvorfor er dette så viktig?

For å komme i gang som ny leverandør i EPD, må det først etableres noen abonnementer hos andre bransjeselskaper. Du trenger følgende:

  • Organisasjonsnummer

  • GLN (Global Location Number – 13 siffer) : Lenke til GS1 Norway

  • GS1 Foretaksprefiks, strekkode (GTIN) på produktet eller kolli ID (SSCC) : Lenke til GS1 Norway

  • Medlemskap i godkjent returselskap (p.t. Grønt Punkt Norge eller NORSIRK)

  • Navn på grunndataansvarlig i bedriften

Med informasjon fra punkt 1 tilgjengelig, kan du fylle inn en abonnementssøknad. En søknad vil normalt behandles i løpet av 48 timer (ofte også i løpet av samme arbeidsdag).

Ved inngåelse av abonnement tildeles et brukernavn og passord – dette åpner for å registrere/laste opp nødvendig produktinformasjon via web.

Gå til søknadsskjema

Ved oppstart betales en innmeldingsavgift pluss en avgift per produkt. Deretter betales det løpende et årsabonnement pluss en årsavgift per produkt. Eventuelle endringer og nyheter gjennom året kommer i tillegg, og faktureres per kvartal.

For ytterligere informasjon se våre supportsider eller send oss en epost: EPD Support eller MediaStore.

Standardiseringsutvalget for Norsk Dagligvarebransje (STAND) er etablert av aktørene i bransjen, med det formål å bidra til effektivisering og kostnadsreduksjoner i verdikjeden frem til forbruker. Dette gjelder alle forhold som berører vareflytens logistikk (data, databaser, informasjon, produkter/varer, merking med GS1 sine standarder, emballasje, paller, transport, sporing etc.).

I arbeidet med EPD og grunndata, er det særlig aktuelt å være kjent med STAND Sortiment. Tidsfristene for 2024 finner dere her:

STAND Tidsfrister sortimentsendringer 2024 + øvrige STAND-dokumenter

Kontakt oss

Trenger du support i EPD?
Vi hjelper deg gjerne!

Telefon: 4000 7475
E-post: epd@tradesolution.no

Blid mann og kvinne med headsett. Foto

Mottakere av EPD-data

Coop Norge Handel AS
NorgesGruppen ASA
Rema 1000 i Norge AS
Reitan Convenience AS
ServiceGrossistene AS
Kolly AS
ODA.no
Bunnpris (I.K. Lykke AS)
Samkjøpsgruppen AS
Lokalmat.no
EuroSupply International AS
Europris AS

L2 2024 – Siste frist for innlevering hos EPD Sjekkpunkt: Fredag 12. april

dager

timer

min

sek

Ønsker du raskere behandlingstid? Vi oppfordrer til å levere inn produktene i god tid innen fristen!