Gå til innholdet

EPD og produktdata
– Vi hjelper deg gjennom lanseringsprosessen

Ny leverandør i EPD?

4 trinn til gode produktdata
og lanseringer med EPD

Kvalitet på produktinformasjonen er nøkkelen til en vellykket lansering, og ny EPD-base gjør arbeidet knyttet til lanseringer, og tilhørende registrering av produktinformasjon, enklere, raskere og bedre!

EPD er mer enn en database med produktinformasjon. Utnyttet fullt ut, kan EPD være et «utstillingsvindu» for dine produkter som selges og distribueres i Norge innenfor dagligvare, KBS og servering!

""

Trinn 1:
Hvordan kommer
jeg i gang?


Her får du tips og veiledninger

""

Trinn 2:
Hva er produktdata og hvorfor er det så viktig?


Her får du svarene

""

Trinn 3:
Lanseringsprosessen – grunndata og prognoser


Hvordan henger dette sammen?

""

Trinn 4:
Hvordan registrere produktinformasjon i EPD?

Se EPD i praksis

Bruker av EPD? Dette bør du få med deg!

Under samler vi praktisk informasjon og veiledning om nyheter, endringer og oppdateringer i EPD. Informasjonen blir oppdatert løpende, derfor oppfordrer vi alle til å følge med på disse sidene.

Oversikt over alle feltene i EPD-basen gjeldende fra Q2-2022 – EPD Standard 11

Oversikt over nye felt i EPD-basen gjeldende fra Q2-2022 – EPD Standard 11 – Oppsummering

Beskrivelse av hvordan du elektronisk laster data opp og ned til basen  – Quick Guide to EPD API 2018

Merk! Vi gjør oppmerksom på at dette er levende dokumenter som endres og oppdateres.

Ta gjerne kontakt med oss på epd@tradesolution.no hvis du har innspill eller det er noe som mangler.

  1. Overføring av produktinformasjon med tilhørende EPD-nummer mellom to leverandører i EPD-basen

Ved flytting av et produkt registrert i EPD-basen med tilhørende informasjon og EPD-nummer, må nåværende leverandør skriftlig bekrefte følgende til EPD-basen: EPD-nummer, GLN, firmanavn som produktinformasjonen skal flyttes til, samt dato for overføringen. Tradesolution vil da overføre produktinformasjonen med tilhørende EPD-nummer til ny leverandør på oppgitt tidspunkt. Merk at bilder i MediaStore som er knyttet til produktet, automatisk vil bli overført så lenge annet ikke spesifiseres fra leverandør.   

I forkant av denne prosessen, må «ny» leverandør avklare med nåværende leverandør om produktinformasjonen med tilhørende EPD-nummer og eventuelle bilder, kan flyttes.   

  • Om flytting er i orden, gjennomføres prosessen ihht. punkt 1.   
  • Ved eventuell uenighet mellom partene, oppfordrer Tradesolution aktørene til å prøve å komme til enighet. Skulle det av ulike årsaker ikke oppnås enighet, må ny leverandør registrere produktet på nytt (nytt EPD-nummer tildeles), samt laste opp/ bestille nye bilder. 

Har du spørsmål, hjelper vi deg gjerne! Ta kontakt med EPD-basen på epd@tradesolution.no eller tlf. 4000 7475. 

  1. Nedleggelse av EPD-nummer

Leverandør skal legge ned EPD-nummer som ikke lenger er i bruk i handel. Dette vil gjelde hvis produktet tilknyttet EPD-nummeret er sluttsolgt fra kjedenes grossistlagre, og leverandør heller ikke forventer retur av varen. Du legger ned et produkt ved å gå inn på produktet i EPD à trykk «nedlegg» og legg inn dato for nedleggelsen.  

Det gjøres oppmerksom på at GTIN som er nedlagt ikke kan benyttes i nytt produktsett. 

  1. Oppsigelse av EPD-abonnement

Ønsker du avslutte ditt abonnement i EPD og MediaStore kan du bruke oppsigelsesskjema HER eller sende en epost til epd@tradesolution.no 

Se filmer

Lær mer om EPD

EPD Sjekkpunkt

Årlig registreres ca. 17.000 nye produktsett i EPD, og Sjekkpunkts hovedoppgave er å bidra til at mest mulig av denne informasjonen er korrekt – med særlig fokus på fysiske mål, pakkemønstre og merking. Dette gjøres ved en kombinasjon av automatiske og manuelle kontroller, samt stikkprøver av den informasjonen som leverandørene registrerer i EPD. Det blir også tatt space-bilder som sendes til kjedenes space-avdeling.

Alle nye produkter som tas inn i sortiment hos en eller flere av grossistene / kjedene, må sendes til EPD Sjekkpunkt for kontrollmåling før lansering av produktet. Kontrollen konsentreres om nivåene F-pak og D-pak, men også samlekartonger og pall vil bli kontrollert ved stikkprøver. Kontrolldata fra EPD Sjekkpunkt sammenlignes automatisk mot grunndata som leverandør har registrert om varen i EPD. Følgende felt kontrollmåles:

  • F-pak bredde, dybde og høyde
  • D-pak bredde, dybde, høyde og bruttovekt
  • Antall F-pak i D-pak
  • Antall F-pak i bredde/dybde/høyde i D-pak
  • Fyllingsgrad (på produktsettets laveste pakningsnivå)

Hvordan registrere produktinformasjon i EPD-basen

Det gjøres oppmerksom på at resultatet av kontrollmålingen vil overskrive de registrerte dataene som leverandør har gjort i EPD, dersom avvikene går utover gjeldende toleransegrense.

Eier av produktet vil finne tilbakemeldingene på kontrollmålingene under menyvalget ESP – Kontrollmålingssstatus på «Min side».

Når skal produktene leveres?

Levering av nye produkter skal gjøres senest innen uke minus 3 før lansering i butikk.

Hvor skal produktene leveres?

Produktene skal leveres til EPD Sjekkpunkt. Vi holder til i Ole Deviks vei 6c, inngang på baksiden. Se leveringsinformasjon. 

Må man forhåndsbestille tid for levering?

Når man leverer varer til kontrollmåling, skal det samtidig gjøres avtale med EPD Sjekkpunkt for retur av varene: Om varene skal hentes, doneres bor til veldedig organisasjon/formål eller om varene skal destrueres.

Vi gjør oppmerksom på følgende:

  • EPD Sjekkpunkt har ikke kapasitet til å lagre kjøle- og fryseprodukter annet enn i korte perioder. Det er derfor viktig med avklaring om kapasitet i forkant av store forsendelser.
  • Gi oss gjerne et forhåndsvarsel om alle leveranser/forsendelser på epost.
  • Merk all forsendelse med Tradesolution – EPD Sjekkpunkt, Ole Deviks vei 6C (rampe på baksiden av bygget), 0666 Oslo, H. Øzdemir 950 47 174.
  • Ved sendinger fra utlandet skal det alltid sendes under betingelser DDP i henhold til Incoterms 2000 (alternativt Combiterms 023). Vi gjør oppmerksom på at det må fremkomme tydelig av pro forma faktura at godset ikke skal fortolles inn på Tradesolution AS. Representant for produktet i Norge skal alltid stå oppgitt som ansvarlig importør.

For andre spørsmål, ta kontakt på telefon 95 04 71 74 eller epost

Kontakt oss

Trenger du support i EPD?
Vi hjelper deg gjerne!

Telefon: +47 4000 7475
E-post: epd@tradesolution.no

Blid dame og mann med headsett. Foto.

L2 2024 – Siste frist for innlevering hos EPD Sjekkpunkt: Fredag 12. april

dager

timer

min

sek

Ønsker du raskere behandlingstid? Vi oppfordrer til å levere inn produktene i god tid innen fristen!